Let op: Wij hebben op dit moment geen plek in onze groepen voor schooljaar 2024-2025

Kinderen die tussentijds instromen (ouder dan 4 jaar)

Wanneer kinderen zijn gestart op de basisschool en naar ons wensen over te stappen, kunnen er verschillende situaties zich voordoen. In onderstaande alinea’s staan de verschillende situaties uitgeschreven.

A. Kinderen die uit het buitenland afkomstig zijn en nog geen Nederlands spreken.

U mailt ons met uw verzoek tot zij-instroom. In deze mail omschrijft u zo concreet mogelijk de huidige situatie; hoe ziet het huidige onderwijs van uw kind eruit? Uit welk land komt u? Hoelang bent u al woonachtig in Nederland? Wij kijken of we in gewenste leerjaren plek hebben. Wanneer wij plek hebben, plannen we een kennismakingsgesprek met u en uw kind in.

Kinderen die nog weinig tot geen Nederlands spreken worden door ons aangemeld bij het Meldpunt Nieuwkomers. Zij gaan dan eerst naar een school voor Nieuwkomers  -als daar plaats is- , waar zij zich de Nederlandse taal, de cultuur en het onderwijs eigen maken. Wij zijn tijdens hun periode in de nieuwkomersklas uw stamschool. Dat betekent dat u uw kind bij ons kunt inschrijven, maar het onderwijs op een andere school wordt gevolgd en gegeven. Na een periode van onderwijs in de Nieuwkomersklas vervolgt uw kind de schoolcarrière bij ons op school.

Wanneer de Nieuwkomersklas nog geen plek heeft, kan het voorkomen dat wij een tijdelijke opvang bij ons op school verzorgen.

B. Kinderen die afkomstig zijn uit dezelfde buurt als onze school 

Als u uw kind wilt laten overstappen binnen dezelfde buurt dan is daar vaak een bijzondere reden voor. Wij willen deze reden uitgebreid met u bespreken, nadat u heeft gesproken met de huidige schoolleiding. In overleg met u vragen wij informatie van de vorige school op en maken we een afweging om uw kind wel/niet te plaatsen. Daarbij gaan we na of onze school in voldoende mate kan bieden, wat de andere school volgens u niet kan bieden en of we plaats hebben in de betreffende groep. Bij een positief besluit plaatsen wij uw kind in principe alleen aan het begin van het schooljaar. Het is voor kinderen van de Mijlpaal en Vlaamse Reus niet mogelijk om gedurende het jaar in te stromen bij ons op school. De Zevensprong houdt zich aan het wijkbrede protocol voor zij-instroom binnen onze buurt.

C. Kinderen die afkomstig zijn uit een andere wijk of ander deel van Nederland

De Zevensprong werkt momenteel met een intentielijst (wachtlijst). Hoe deze werkt, leest u hieronder:

  • Ouders komen naar een informatieochtend en leren de school eerst goed kennen, voordat ze een zij-instroomtraject wensen in te gaan.
  • Het is belangrijk eerst de visie van De Zevensprong goed te kennen, te denken aan onze protocollen, het schoolondersteuningsprofiel en de schoolgids. Jullie verdiepen je ook in het Jenaplanonderwijs. Hierover vinden jullie op de website van de NJPV meer informatie.
  • Ouders vullen een link in. Daarmee komt jullie kind(eren) op de intentielijst.
  • Er is een instroomronde 1 na de kerstvakantie. Ouders die hiervoor in aanmerking willen komen, moeten voor 30 september op de berichtgeving vanuit De Zevensprongreageren. Wanneer er geen bericht is ontvangen voor 30 september wordt jullie kind (of kinderen) weer van de intentielijst gehaald. De Zevensprong stuurt hier geen herinnering voor.
  • Er is een instroomronde 2 vanaf het nieuwe schooljaar. Ouders die hiervoor in aanmerking willen komen, moeten voor 30 april op de berichtgeving vanuit De Zevensprong reageren. Wanneer er geen bericht is ontvangen voor 30 april wordt jullie kind (of kinderen) weer van de intentielijst gehaald. De Zevensprong stuurt hier geen herinnering voor.
  • Hoort u niks van ons, dan is er helaas geen plek voor jullie kind in die instroomronde. Wanneer er wel plek is én u op de eerste plek staat van de intentielijst, nemen wij telefonisch contact met u op.

De rest van het proces

Wanneer wij plek hebben, dan plannen wij een kennismakingsgesprek met jullie en jullie kind. Voorafgaand aan dit gesprek vullen jullie een formulier in. Deze ontvangen jullie per mail. Jullie brengen de huidige schoolleider van jullie kind op de hoogte. Jullie vertellen hem/haar dat jullie met ons een oriënterend gesprek aangaan. We voeren een kennismakingsgesprek met jullie en jullie kind. Bij voorkeur nemen we met jullie toestemming al contact op met de huidige intern begeleider van jullie kind. Op die manier krijgen we de onderwijsbehoeften van jullie kind goed in beeld. Bij het kennismakingsgesprek zit de adjunct-schoolleider en een intern begeleider. Na afloop van het gesprek gaan de schoolleiding en intern begeleider in overleg. Zij nemen telefonisch contact met jullie op om te laten weten of wij jullie kind kunnen aannemen. Vervolgens ontvangen jullie meer informatie over de inschrijving en bijbehorende administratie. Wanneer we jullie kind niet kunnen plaatsen, dan zoeken we actief mee naar alternatieve scholen. Uiteraard kunnen jullie na het kennismakingsgesprek ook zelf besluiten jullie terug te trekken uit het zij-instroomtraject. Op dat moment laten wij de huidige school weten dat zij de zorgplicht van jullie kind behouden.

Vastgesteld toelatingsbeleid tussentijdse instroom

Bij het eventueel toelaten van zij-instromers zijn er twee factoren die een belangrijke rol spelen in de besluitvorming:

  1. Plaatsingsruimte: afhankelijk van de groepsgrootte laten we kinderen wel/niet toe. Jullie kunnen er vanuit gaan wanneer wij contact opnemen dat dit het geval is.
  2. Extra ondersteuning: als een ouder een kind aanmeldt, dat een extra

ondersteuningsbehoefte heeft, dan onderzoekt de schoolleiding met de interne begeleider of De Zevensprong deze ondersteuningsbehoefte in voldoende mate kan bieden. Zij gaan dan na of in de betreffende groep door de stamgroepleider voldoende ondersteuning geboden kan worden, op basis van het Schoolondersteuningsprofiel. Het ondersteuningsteam neemt het besluit of de school de zorgplicht van het betreffende kind wel/niet kan overnemen. Als we besluiten jullie kind niet te plaatsen, overleggen we met het Samenwerkingsverband Amsterdam/Diemen om een geschikte school te vinden, die wel aan de ondersteuningsbehoefte kan voldoen.

Om de overstap goed te laten verlopen, vragen we bij de vorige school het onderwijskundig rapport op. Dit is een verplicht document dat de vorige school moet verstrekken bij de overgang naar een andere school.