Kijken achter het gedrag
Wij vinden het erg belangrijk dat onze kinderen leren in een veilig pedagogisch klimaat. Veilig leren betekent ook dat kinderen ‘fouten’ mogen maken in hun gedrag. Denkt u bijvoorbeeld aan het praten voor de beurt, het breken van een liniaal of het stiekem kletsen tijdens het stilwerken. In zulke gevallen stellen wij ons nieuwsgierig op richting de kinderen. Wat maakt dat ze doen wat ze doen? Welke emotie kwam hierbij kijken? Wat hebben zij van de stamgroepleider (en de groep) nodig om van hun ‘fout’ te leren? Wat zijn dan effectievere keuzes zij kunnen maken? We gebruiken de situatie als leermoment en bespreken positief gedrag.
Een stamgroepleider zal uw kind waarschuwen wanneer het gedrag laat zien dat niet gewenst is. Wanneer uw kind hier niet adequaat op reageert kan de stamgroepleider uw kind een time-in geven. Uw kind zit dan op een aangewezen plek binnen de stamgroep en krijgt tijd om na te denken over het ongewenste gedrag. Na enkele minuten zal de stamgroepleider met uw kind in gesprek gaan. Hierbij ligt de focus op zelfreflectie. Uw kind mag vervolgens weer meedoen met de les.
Grensoverschrijdend gedrag
Wanneer uw kind na een time-in zijn/haar gedrag niet kan bijsturen, kan de stamgroepleider uw kind een time-out geven. Uw kind wordt dan in een andere groep geplaatst met een reflectieopdracht. Na 10 minuten zal de stamgroepleider met uw kind in gesprek gaan. De afspraken worden besproken en uw kind krijgt een laatste kans in de stamgroep. Uw kind wordt altijd in een andere stamgroep geplaatst, in het zicht van een andere stamgroepleider. Zo blijft uw kind altijd in beeld van professionals.
Wanneer uw kind na een time-in en time-out het gedrag niet heeft kunnen aanpassen, bellen we naar huis. We vragen u dan uw kind op te halen. Er volgt een gesprek met u en uw kind om de situaties te bespreken. Het doel van het gesprek is het verder onderzoeken van de onderliggende drijfveren voor het getoonde gedrag. Eventueel worden er dan nieuwe afspraken met u en uw kind gemaakt.
Fysiek geweld
Soms worden kinderen vanuit emotie fysiek in hun gedrag. Bij ons op school is fysiek geweld onacceptabel. Daarom slaan wij de stappen time-in en time-out over en bellen we gelijk naar huis. U wordt dan gevraagd uw kind op te komen halen. Er volgt dan een gesprek om de situatie met u en uw kind te bespreken.
Passend onderwijs
Vanwege het passend onderwijs kan het zijn dat er met sommige kinderen (en hun ouders) andere afspraken worden gemaakt. Deze afspraken zijn dan in het bijzijn van een intern begeleider en/of orthopedagoog gemaakt.
Klik hier voor ons Stappenplan grenzen aan gedrag; kijken achter het gedrag van een kind.