Stamgroepen
Een Jenaplanschool heeft geen jaarklassen. We werken met stamgroepen waarin kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten. Een stamgroep is een natuurlijke manier van groeperen. Thuis en op straat spelen oudere en jongere kinderen ook met elkaar. De kinderen in een stamgroep kunnen een leeftijdsverschil hebben van twee tot drie jaar. De Zevensprong heeft gekozen voor stamgroepen van twee jaar, te weten:
- Onderbouw (4 – 6 jaar)
- Middenbouw (6 – 8 jaar)
- Bovenbouw (8 – 10 jaar & 10 – 12 jaar)
Kinderen in een stamgroep verschillen in belangstelling, aanleg en vorderingen. Binnen de stamgroep zitten de kinderen in tafelgroepen die regelmatig van samenstelling wisselen. In niveaugroepen wordt instructie gegeven aan kinderen die met hetzelfde probleem bezig zijn. Hierdoor leren ze samenwerken en elkaar helpen. Ze stimuleren elkaars groei en ontwikkelen begrip voor verschillen. Elk jaar schuiven de kinderen binnen de stamgroep door. Eerst ben je de jongste en later de oudste. In principe blijft een kind twee jaar bij dezelfde groepsleerkracht. Dit geeft rust en continuïteit in de begeleiding. Soms blijft een kind een jaar langer in dezelfde stamgroep en werkt met een aangepast programma. Dit heet bouwverlenging en is geen ‘zitten blijven’.

Ritmisch weekplan
Op De Zevensprong werken we met een ritmisch weekplan, waarin de basisactiviteiten gesprek, werk, spel en viering elkaar afwisselen. Dit zorgt voor structuur, een prettig ritme en een evenwichtige verdeling tussen inspanning en ontspanning.
- Gesprek
Gesprek is een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Elke dag begint in de kring, waar kinderen hun ervaringen delen, een onderwerp bespreken of samen nadenken over een vraagstuk. Dit stimuleert taalontwikkeling, kritisch denken en onderlinge betrokkenheid. - Werk
Werk gebeurt vaak in projectvorm en is thematisch ingericht. Kinderen werken aan onderwerpen die aansluiten bij hun belevingswereld, waarbij vakken als taal, rekenen en lezen worden geïntegreerd. Naast verplichte leerstof is er ruimte voor eigen onderzoek en het maken van werkstukken. Wereldoriëntatie speelt hierin een centrale rol: we halen de wereld de school in en gaan er regelmatig op uit. - Spel
Spel draagt bij aan de ontwikkeling van motoriek, creativiteit en sociale vaardigheden. Kinderen spelen individueel en samen, zowel binnen als buiten, en leren al doende hoe ze met anderen omgaan en de wereld ontdekken. - Viering
Viering is een moment van samenkomst, waarin we successen delen en aandacht geven aan wat we geleerd en beleefd hebben. Dit kan in de stamgroep of met de hele school zijn. Kinderen laten werk zien, zingen, dragen gedichten voor of spelen toneel. Ouders zijn van harte welkom bij deze momenten.