Jenaplan
in de praktijk

Het Jenaplanonderwijs kenmerkt zich door stamgroepen, waarin kinderen van verschillende leeftijden samenwerken, en een ritmisch weekplan dat zorgt voor een afwisseling van gesprek, werk, spel en viering. Deze aanpak bevordert samenwerking en zorgt voor een gestructureerde en dynamische leeromgeving, waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen op een natuurlijke manier.

schoolplein

Stamgroepen

Een Jenaplanschool heeft geen jaarklassen. We werken met stamgroepen waarin kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten. Een stamgroep is een natuurlijke manier van groeperen. Thuis en op straat spelen oudere en jongere kinderen ook met elkaar. De kinderen in een stamgroep kunnen een leeftijdsverschil hebben van twee tot drie jaar. De Zevensprong heeft gekozen voor stamgroepen van twee jaar, te weten:

  • Onderbouw (4 – 6 jaar)
  • Middenbouw (6 – 8 jaar)
  • Bovenbouw (8 – 10 jaar & 10 – 12 jaar)

Kinderen in een stamgroep verschillen in belangstelling, aanleg en vorderingen. Binnen de stamgroep zitten de kinderen in tafelgroepen die regelmatig van samenstelling wisselen. In niveaugroepen wordt instructie gegeven aan kinderen die met hetzelfde probleem bezig zijn. Hierdoor leren ze samenwerken en elkaar helpen. Ze stimuleren elkaars groei en ontwikkelen begrip voor verschillen. Elk jaar schuiven de kinderen binnen de stamgroep door. Eerst ben je de jongste en later de oudste. In principe blijft een kind twee jaar bij dezelfde groepsleerkracht. Dit geeft rust en continuïteit in de begeleiding. Soms blijft een kind een jaar langer in dezelfde stamgroep en werkt met een aangepast programma. Dit heet bouwverlenging en is geen ‘zitten blijven’.

schoolplein

Ritmisch weekplan

Op De Zevensprong werken we met een ritmisch weekplan, waarin de basisactiviteiten gesprek, werk, spel en viering elkaar afwisselen. Dit zorgt voor structuur, een prettig ritme en een evenwichtige verdeling tussen inspanning en ontspanning.

  • Gesprek
    Gesprek is een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Elke dag begint in de kring, waar kinderen hun ervaringen delen, een onderwerp bespreken of samen nadenken over een vraagstuk. Dit stimuleert taalontwikkeling, kritisch denken en onderlinge betrokkenheid.
  • Werk
    Werk gebeurt vaak in projectvorm en is thematisch ingericht. Kinderen werken aan onderwerpen die aansluiten bij hun belevingswereld, waarbij vakken als taal, rekenen en lezen worden geïntegreerd. Naast verplichte leerstof is er ruimte voor eigen onderzoek en het maken van werkstukken. Wereldoriëntatie speelt hierin een centrale rol: we halen de wereld de school in en gaan er regelmatig op uit.
  • Spel
    Spel draagt bij aan de ontwikkeling van motoriek, creativiteit en sociale vaardigheden. Kinderen spelen individueel en samen, zowel binnen als buiten, en leren al doende hoe ze met anderen omgaan en de wereld ontdekken.
  • Viering
    Viering is een moment van samenkomst, waarin we successen delen en aandacht geven aan wat we geleerd en beleefd hebben. Dit kan in de stamgroep of met de hele school zijn. Kinderen laten werk zien, zingen, dragen gedichten voor of spelen toneel. Ouders zijn van harte welkom bij deze momenten.

Icon

Ons onderwijs

Leer meer over Jenaplan Basisschool De Zevensprong.

schoolplein

Team
& ondersteuning

Onze school heeft een betrokken en deskundig team dat zich elke dag inzet voor de ontwikkeling van de kinderen. De stamgroepen worden begeleid door stamgroepleiders en ondersteund door specialisten en coördinatoren. Daarnaast zorgt het ondersteuningsteam ervoor dat ieder kind passend onderwijs krijgt.

Lees verder
schoolplein

Veiligheid
& welzijn

Op De Zevensprong vinden we het belangrijk dat kinderen zich veilig en prettig voelen op school. Een veilige leeromgeving draagt bij aan de ontwikkeling en het welzijn van ieder kind. We hebben verschillende protocollen en afspraken om een veilige schoolcultuur te waarborgen. Hieronder leest u meer over onze klachtenregeling, grenzen aan gedrag, professionele samenwerking met ouders, ons anti-pestprotocol en de meldcode kindermishandeling.

Lees verder
schoolplein

Medezeggen­schapsraad
& betrokkenheid

De medezeggenschapsraad (MR) speelt een belangrijke rol in het beleid van de school. Hierin zijn zowel ouders als personeel vertegenwoordigd en hebben zij inspraak in belangrijke beslissingen. De MR fungeert als klankbord voor de schoolleiding en draagt bij aan een transparante en betrokken schoolgemeenschap.

Lees verder
schoolplein

ABSA
een sterke basis

De Zevensprong is sinds januari 2015 onderdeel van Stichting ABSA, de Algemeen Bijzondere Scholengroep Amsterdam. ABSA bestaat uit vijf basisscholen verspreid over Amsterdam en biedt ruimte voor de eigenheid van elke school, terwijl het tegelijkertijd een solide basis biedt voor samenwerking en gezamenlijke ontwikkeling.

Lees verder
Jongentje die spgint

Uitgelicht

Meld u nu aan voor de informatieochtenden voor nieuwe kleuters

Tijdens de informatieochtenden krijgt u een rondleiding, maakt u kennis met onze aanpak en is er ruimte om vragen te stellen. Een mooie kans om te ontdekken of onze school bij uw kind past!

schoolplein