Een Jenaplanschool
Stamgroepen
Een Jenaplanschool heeft geen jaarklassen. We werken met stamgroepen waarin kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten. Een stamgroep is een natuurlijke manier van groeperen. Thuis en op straat spelen oudere en jongere kinderen ook met elkaar.
De kinderen in een stamgroep kunnen een leeftijdsverschil hebben van twee tot drie jaar. De Zevensprong kent zodoende een bouw 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8. Als kind hoor je bij een stamgroep met één of twee vaste stamgroepleiders, maar leer je ook in andere samenstellingen binnen de school. Zo krijgt iedere bovenbouwer een kleutermaatje, leest een groep 5/6 voor in de middenbouw 3/4 en helpen onze sterke lezers de jongsten met het aanleren van de letters.
Kinderen in een stamgroep verschillen in belangstelling, aanleg en vorderingen. Hierdoor kunnen ze elkaar positief beïnvloeden. Ze leren samen te werken en elkaar te helpen. Daardoor bestaat er minder wedijver en accepteren ze elkaars verschillen makkelijker. We omarmen verschillen tussen kinderen en voeren hier actief het gesprek met hen over. We hoeven niet dezelfde mening te hebben óf hetzelfde te zijn, maar we moeten wel leren samenleven. Net als in de echte maatschappij!
Elk jaar vindt er binnen de stamgroep doorstroming plaats. Eerst ben je de jongste en dan word je de oudste. Een kind blijft dus in principe twee jaar bij dezelfde stamgroepleider. Dit geeft de mogelijkheid de kinderen beter te leren kennen en begeleiden. Soms blijft een kind een jaartje langer in dezelfde stamgroep en werkt met een aangepast programma. Dan is er sprake van een bouwverlenging en niet van ‘zitten blijven’. Iedereen ontwikkelt zich op zijn eigen tempo!
Ritmisch weekplan
Op De Zevensprong werken we met een ritmisch weekplan. De vier basisactiviteiten: gesprek, werk, spel en viering – wisselen elkaar af, gedurende de dag en de week. We streven naar een evenwichtige verdeling van inspannende en ontspannende activiteiten. Door een bewuste indeling van de tijd, ontstaat er een herkenbare structuur waarin de kinderen zich thuis voelen.
Gesprek
Als we met elkaar praten, zitten we in de kring. Dan kunnen we elkaar goed zien en zijn we meer bij elkaar betrokken. We beginnen iedere ochtend met het kringgesprek. Kinderen vertellen elkaar over hun belevenissen, soms nemen ze iets mee van huis, soms hebben ze iets voorbereid. Deze dingen kunnen aanleiding zijn om verder te praten over een onderwerp dat iedereen aangaat of tot het houden van een leergesprek. De onderwerpen kunnen verwerkt worden in de lessen.
Werk
Op school werken we vaak in projectvorm aan wisselende thema’s die dicht bij de belevingswereld van de kinderen staan. Projecten worden op school-, bouw- en stamgroepniveau gerealiseerd. Naast verplichte leerstof (taal/rekenen/technisch lezen/begrijpend lezen) uit verschillende vakken, hebben de kinderen volop de gelegenheid een thema zelf in te vullen.
Wereldoriëntatie vormt het hart van ons onderwijs. De Zevensprong als ‘de wereld in een schoolgebouw’. Het vak wereldoriëntatie is een verzameling van kennis- en ervaringsgebieden die vaak in een geïntegreerde vorm worden gepresenteerd. We willen de wereld de school in halen en we gaan regelmatig de school uit, de wereld in. Onze cultuurcoördinator ziet erop toe dat we vanaf groep 1/2 naar het theater, een museum en een muziekoptreden gaan. Uiteraard bezoeken we ook veel de natuur; een Jenaplanner is een bewuste toekomstgerichte wereldburger.
Spel
Door het spelen ontwikkelt het kind zijn motoriek en leert het zich bewegen in de ruimte om zich heen. Ook voor de creatieve ontwikkeling is het spel van groot belang. En laten we niet vergeten dat spelen leidt tot plezier, lachen en zodoende verbinding. We willen het fijn hebben met elkaar.
Viering
Op De Zevensprong vormen we met elkaar een gemeenschap. Vieringen zijn een wezenlijk onderdeel van een gemeenschap. Het is het moment waarbij de schoolgemeenschap blijkt geeft van waardering voor elkaar en voor hetgeen er gepresteerd wordt. Zo zijn er de themaopeningen en weeksluitingen. Vieringen vinden plaats in de stamgroepen of met de hele school. Kinderen bereiden een verhaal voor, maken muziek, laten een toneelstukje zien, dragen gedichten voor, laten werkstukken zien en vertellen daarover. We stellen het op prijs als ouders aanwezig zijn bij de vieringen. Zo laten we samen zien trots te zijn op onze Zevensprongers!
Jenaplanessenties
Naast kennis vinden wij het aanleren van vaardigheden heel belangrijk. Vaardigheden die je helpen goed te functioneren in de maatschappij van de toekomst. We noemen deze de Jenaplanessenties. Meer hierover lezen? Kijk dan vooral eens op de pagina van de Nederlandse Jenaplan Vereniging (NJPV).
Stichting ABSA
Basisschool De Zevensprong is onderdeel van Stichting Algemeen Bijzondere Scholengroep Amsterdam (ABSA). ABSA zal de komende jaren doorontwikkelen tot een stevige, professionele en inclusieve scholengroep, waarin leerlingen en medewerkers hun talenten (leren) ontdekken en optimaal benutten. ABSA is in 2028 een scholengroep waar samenwerking centraal staat en waarin ieders eigenheid én de onderlinge verbondenheid duidelijk te herkennen zijn. ABSA is in 2028 toegankelijk, wendbaar en aantrekkelijk voor de integratie van andere scholen binnen onze scholengroep. Ons onderwijs is van hoge kwaliteit en wij leren met elkaar, vanuit het hart. Meer lezen? Klik dan hier!


