Wat doet een ondersteuningsteam? 

Onder het kopje Protocollen vindt u ons schoolondersteuningsprofiel. Hierin leest u welke rol het ondersteuningsteam heeft en wat dit de schoolorganisatie oplevert. Het ondersteuningsteam is er voor de kinderen, maar ook voor de professional. In het ondersteuningsteam onderscheiden we diverse expertises. Daarover leest u hieronder meer.

Wat levert de samenwerking op voor de kinderen? 

Het doel van het ondersteuningsteam is om ieder kind zo goed mogelijk passend onderwijs te bieden.  

Wat levert de samenwerking op voor collega’s? 

Door de inzet van verschillende expertises van het ondersteuningsteam kan een hulpvraag van een stamgroepleider zo efficiënt mogelijk worden beantwoord. Daarnaast worden zij ondersteund tijdens ondersteuningsgesprekken met ouders en/of externe partijen. Omdat collega’s vanuit het ondersteuningsteam meer expertise hebben binnen een domein kunnen wij zo adequater samenwerken met externe partijen. Dit zorgt ervoor dat de stamgroepleider zich voornamelijk kan richten op het geven en ontwikkelen van passend onderwijs.  

Wie zijn er onderdeel van het ondersteuningsteam? 

Een intern begeleider voor de onderbouw en middenbouw en een Intern begeleider voor de bovenbouw
De intern begeleiders brengen de ondersteuning in kaart aan de hand van groepsbezoeken en hulpvragen van stamgroepleiders. Zij zorgen ervoor dat de hulpvragen worden besproken in het ondersteuningsteam, waardoor de vraag bij de juiste persoon met de juiste expertise terecht komt. Zij hebben zicht op alle ondersteuning binnen hun bouw. Zij sluiten dan ook regelmatig aan bij oudergesprekken om de stamgroepleiders te kunnen ondersteunen. Daarnaast begeleiden zij onze stamgroepleiders door middel van didactisch coaching en zijn zij de verbindende factor tussen ouders, school en eventuele externe hulpverlening.  

Rekenspecialist
De rekenspecialist geeft begeleiding aan kinderen die dreigen uit te vallen op de leerlijn of een eigen leerlijn nodig hebben. Wanneer de scores van een kind op het gebied van rekenen herhaald achterblijven, is dit een reden om rekenbegeleiding op te starten. 

Leesspecialist
De leesspecialist geeft begeleiding aan kinderen die dreigen uit te vallen op de leerlijn. Wanneer de scores van een kind op het gebied van lezen herhaald achterblijven, is dit een reden om leesbegeleiding op te starten. Het streven is om dit zo vroeg mogelijk in de schoolloopbaan in te zetten. Een deel van deze kinderen komt uiteindelijk in aanmerking voor een dyslexie-onderzoek. Dit onderzoek wordt aangevraagd door de leesspecialist.  

Motorisch specialist en tevens vakleerkracht gym
De motorisch specialist observeert kinderen wanneer er een motorische hulpvraag vanuit de intern begeleiders komt. Daarnaast neemt zij motorische testen af tijdens de gymles en bespreekt opvallende observaties binnen het ondersteuningsteam. Wanneer er externe motorische begeleiding nodig is, bespreekt zij dit met ouders.  

Meer-begaafdheidspecialist
De meer-begaafdheidspecialist verzorgt het programma voor kinderen die herhaald bovengemiddeld scoren. Zij maakt samen met de stamgroepleiders en het ondersteuningsteam een selectie van kinderen die hiervoor in aanmerking komen.  

Orthopedagoog
De orthopedagoog observeert een stamgroepleider en/of een kind wanneer er een hulpvraag is rondom het gedrag van een kind. Zij wordt vervolgens geacht behandeling/begeleiding te organiseren wanneer dit nodig is. Daarnaast is zij de verbindende factor tussen ouders, school en eventuele externe hulpverlening. Onze basis orthopedagoog is NVO geregisterd en is in het bezit van een diagnostiekaantekening. 

Schoolleider
De schoolleider monitort of de visie van de school wordt gehandhaafd binnen het ondersteuningsteam. Daarnaast is zij toehoorder, zodat zij op de hoogte is van de ondersteuning binnen de school.